Oct 16 2009

Saramago scandalizează la Frankfurt

Published by Cezar Paul-Badescu at 4:38 pm under Carte departe

“Dumnezeu nu este demn de încredere. Cine naiba este acest Dumnezeu care, pentru a-l înnobila pe Abel, îl dispreţuieşte pe Cain?” – aşa începe ultimul roman al lui José Saramago, “Cain”, lansat la Tîrgul de carte de la Frankfurt.

Omul se aşteaptă ca şi acest roman să stîrnească scandal, ca “Evanghelia după Iisus Cristos”.

“Dumnezeul creştinilor nu este Yahve. În plus, catolicii nu citesc Vechiul Testament. Dacă evreii vor reacţiona, nu mă surprinde. Sînt obişnuit. Dar nu pot să înţeleg cum de evreii au făcut din Vechiul Testament cartea lor sacră”, a mai afirmat Saramago.

De altfel, Saramago nu e la primul episod în care face declaraţii de genul acesta. De exemplu, cînd şi-a lansat în Italia volumul “O, Caderno”:

“Ratzinger are curajul de a-l invoca pe Dumnezeu pentru a-şi întări universul său neo-medieval, un Dumnezeu pe care nu l-a văzut niciodată, cu care nu a băut nici o cafea, ceea ce demonstrează cinismul intelectual al personajului”, a spus atunci Saramago.

Nu sînt un apărător al Bisericii (ba, aş zice, dimpotrivă), dar atacul lui Saramago la Papă mi s-a părut de prost gust. La fel şi întrebarea – chiar dacă retorică – “Cine naiba este acest Dumnezeu?”.

Nu ştiu de ce, dar mi se pare că Saramago face eforturi să o copieze pe Madonna. He’s a material boy. :-)

Possibly Related Posts:


20 responses so far

20 Responses to “Saramago scandalizează la Frankfurt”

  1. pantacruelon 16 Oct 2009 at 9:31 pm

    daca n-as fi citit “evanghelia după Iisus Cristos”, as fi zis ca omul a innebunit acum, la batranete. dar nu e asa. saramago era dus cu pluta de multa vreme (chiar daca imi place cum scrie) :)

  2. Aranaon 16 Oct 2009 at 11:03 pm

    Sunt de acord cu pantacruel, Saramago n-a fost nicio secunda tocmai sanatos – pt ca nici nu aveam cum sa fie la ce si cum scrie – si sincer de abia astept sa am acces la ultimul roman. Nu as critica nici afirmatiile sale, pt ca e genul de lucruri pe care le spun si eu in anumite contexte; desigur, ne deosebeste obscuritatea mea si faima lui, insa faima n-ar trebui sa fie cenzura, dimpotriva…

  3. vasgaron 17 Oct 2009 at 12:13 am

    vai, cum rosteste el Adevarul!
    abia astept sa-i citesc romanul! imi place cum scrie si cum gandeste, uneori…
    vasgar´s last blog ..Contrafort – 15 ani pe piaţa revistelor literare româneşti My ComLuv Profile

  4. dadatrollon 17 Oct 2009 at 4:08 pm

    De Madona am auzit da de Saracamango asta nam auzit. E si el un fel de Eminem sau ce naiba canta?
    dadatroll´s last blog ..Sondaj de opinie My ComLuv Profile

  5. alson 18 Oct 2009 at 9:12 am

    @ cezar: bun, acuma stii si tu k exista o traditie a imprecatiei anti-religioase care e veche (voltaire etc) si ajunge pina la cioran… deci, nimic nou sub soare; daca se isca ’scandal’, asta inseamna pur si simplu k lumea de azi nu e atit de ’secularizata’ pe cit se crede

    mie insa imprecatiile sistematice ale lui saramago la adresa lui dzeu mi se par k dezvaluie mai curind o obsesie cvasi-religioasa decit ateism! un ateu nu crek isi consuma timpul & energia suduind ceva in care nu crede; numai cei care au indoieli – si sint sfisiati de conflicte interioare credinta/necredinta – o fac…

    altminteri, ce spune dspr vechiul testament etc mi se pare adevarat: crestinii (deci incl catolicii) citesc mai curind noul testament; iar faptul k evreii au facut din vechiul testament cartea lor sacra este un fapt, iar saramago are tot dreptul sa se mire de asta, chit k si-i pune in cap pe evreii ortodocsi

    iar daca ce spune el dspr papa ratzinger este ‘de prost gust’, nici comparatia lui saramago cu madonna + ‘he’s a material boy’ nu e prea departe – tbuie sa recunosti, cezar ;)

  6. Cezar Paul-Badescuon 19 Oct 2009 at 12:14 am

    @Leo De acord cu tine ca obsesia lui Saramago este cvasi-religioasă. Lucrurile pe care le urîm ne definesc, asa cum o fac și cele pe care le iubim.
    Dar nu cred ca e ok sa cataloghezi ca gresita o intreaga religie. Poti considera ca Dumnezeu nu exista, dar asta e valabil numai pentru tine, e treaba ta personala. Nu-ti da nimeni dreptul sa spui ca niste milioane de oameni care cred si care au crezut de-a lungul timpului sint niste idioti. (e un ”tu” impresonal, ti-ai dat seama…)
    A fi ateu si a spune ca religia X e o timpenie seamana foarte mult cu ceea ce fac fundamentalistii (y compris crestini ortodocsi) care spun ca numai la ei e adevarul si ca toate celelalte religii sint de la Diavol.
    Daca mie nu-mi spune nimic budismul – de exemplu – asta nu inseamna ca Dalai Lama e un impostor. La fel se intimpla si cu Papa.
    Asa cum e treaba mea ca sint ateu, e si treaba credinciosilor ca fac parte dintr-o religie sau alta.
    Comparatia cu Madonna am facut-o pentru ca Saramago a fost constient ca va stirni un scandal. Parca era un pusti care-si freca miinile de satisfactie ca a comis-o din nou si astepta cu nerabdare sa vada urmarile. Tare ma tem ca si asta a fost o miscare de marketing.

  7. scriitor-in-devenireon 19 Oct 2009 at 1:03 am

    aha, vorba celuia care a fost orb dar amu vede….
    Tot e bine ca incepi sa vezi si tu, parca din ce in ce mai bine, sa nu iti fie de deochi, si abuzurile din cealalta tabara …

    nu de alta, dar parca asa se presupune ca trebuie sa fie jurnalistul: impartial, obiectiv…

  8. mofturi de ochelariston 20 Oct 2009 at 10:04 am

    Nu cred ca trebuie sa cerem de la literatura ceea ce trebuie sa primim de la filozofie sau religie. Sau sa ne confirme convingerile noastre. Saramago este un mare scriitor, nu numai pentru ca e talentat, dar si pentru ca este un mare ganditor.
    mofturi de ochelarist´s last blog ..Ştiţi că a murit doamna Bonacieux ? My ComLuv Profile

  9. dadatrollon 23 Oct 2009 at 6:07 am

    Da pe sorsa a vazuto? Cica e si ea la Frankfurt si sa lasat de furt.
    dadatroll´s last blog ..Eufrosin face sex cu caini? My ComLuv Profile

  10. alex moldovanon 06 Nov 2009 at 5:11 pm

    Bun, potrivit acestei logici negative şi pentru a fi consecvenţi, Saramago e şi capitalist, şi religios (ca om de stânga şi ateu declarat). Aşa putem începe o discuţie despre homosexualitatea latentă a activiştilor homofobi and so on. Nici eu nu sunt de acord cu unele excese ale lui – şi, în plus, i-a plăcut adaptarea după Eseu despre orbire, ceea ce e chiar inacceptabil ;) . E totuşi prea facilă schema citirii pe dos. Cred că excesul de interpretare e la fel de periculos ca lipsa ei.
    alex moldovan´s last blog ..Dragi ascultători My ComLuv Profile

  11. dadatrollon 08 Nov 2009 at 1:32 am

    Vezi cai scris Caine gresit.
    dadatroll´s last blog ..Costica Lupulescu castiga Cupa Vados 2009 la sah rapid My ComLuv Profile

  12. ioana bogdanon 11 Nov 2009 at 11:39 am

    îhîîm, mişto comparaţia cu madonna…

  13. alex moldovanon 11 Nov 2009 at 3:18 pm

    Diferenţa ar fi că Madonna face adesea, după cum bine s-a observat, playback…
    alex moldovan´s last blog ..12 scaune (96) despre Piaţa Unirii My ComLuv Profile

  14. generalcpcron 09 Jan 2010 at 2:46 pm

    intimplator, am citit comentariul tau (tirziu dupa dezbaterea voastra), nu stiu cine esti, nu ma intereseaza, dar fac pariu ca ai fost la concertul madonnei.
    saramago, fara doar si poate, e cel mai mare autor din istoria literaturii, nu exista roman (ma refer la cele scrise de el) care sa nu fie problematic, nu exista roman care sa nu propuna vreo dilema, o cheie care te plaseaza, pe tine cititor, in conditia interogativa a cercetarii propriei conditii.
    am citit toate romanele lui (cele traduse in romana) si nu exista ezitare, minus in anecdotica propusa.
    un alt mare romancier pe care il admir e marquez, insa nu toate romanele lui sint la inaltimea unui “un veac de singuratate”. sint citeva romane mediocre: ceas rau , vijelia, povestea tirfelor mele triste. deci un autor cu romane bune si mai putin reusite. ceea ce nu se intimpla cu saramago.
    vad tot felul de nebuni care tin atit de mult la ideea de divinitate incit nu observa derapajele ei. de exemplu, papa ioan paul al doilea ar putea trece drept un kotler al religiei, un agent de marketing ostentativ.
    ideea lui saramago privitoare la confiscarea religiei de o ceata de manipulatori nu e noua, o gasim si la dostoievski (in capitolul “marele inchizitor” din fratii karamazov).
    si mie mi se pare ca biserica e distructiva, avida de putere, creatoare de orbire, de ignoranta, si-a supralicitat rolul in istorie bazindu-se pe creatii artificiale gen: iad, rai, mintuire.
    daca citim biblia, nu numai ca ea e suma unor precepte adunate din toate religiile existente pina atunci, ci vom observa si inexactitatile istorice, tematice, opozitiile enuntate, chiar aberatii in incercarea de a ingramadi si de a pecetlui o serie de adevaruri.
    si chiar asa: “Cine naiba este acest Dumnezeu?”
    e cel care nu deschide usa inainte de a bate tu la ea, e cel care nu vede nedreptatea inaintea vederii luminii lui, e cel ce care lasa sa moara de foame milioane de oameni in fiecare zi, e cel care accepta crima numai pentru un “pacat originar”, e cel ce isi lasa creatia in bezna.
    sa nu-mi raspunzi in nota traditiei: liberul arbitru.
    liberul arbitru e cea mai proasta gaselnita, cea mai facila modalitate de a justifica “orice”.
    a, o alta idee, saramago n-are nevoie de publicitate, are deja 87 de ani, e deja cunoscut, premiul nobel nu mai are cum sa-l cistige, l-a cistigat, nu tine cuvintari in fata a mii de oameni, nu umple stadioane…e pur si simplu revolta unui om lucid.

  15. George Mureşanon 19 Jan 2010 at 7:47 am

    Mie Saramago mi se pare un scriitor genial (cel puţin pentru “Pluta de piatră”) şi un anti-religios mediocru.
    Ca atare, continui să îi citesc cărţile, ignorându-i imprecaţiile anti-religioase. Există anti-religioşi mai faini, ca de pildă Salman Rushdie, care face din blasfemie artă, şi nu îi pot purta ranchiună, căci o face graţios şi în cadrul literar, în care, nu-i aşa, totul e permis (şi singura cenzură pe care o poţi face într-o societate liberă este aceea de a nu-l citi pe autor).
    Anti-religiozitatea de maidan nu mă încântă, evident. Dar dacă aţi trăi ca mine în Franţa (fără îndoială, cel mai ateu stat din lume) declaraţiile lui Saramago vi s-ar părea nişte glume cuviincioase. Aici insulta anti-creştină a trecut de mult în domeniul scabrosului, şi ocările la care am dreptul de fiecare dată când îmi afişez (fiind întrebat) ideile religioase sunt indicibile. Nu există cel mai mic respect pentru convingerile intime ale cuiva, chiar dacă acesta nu face prozelitism.
    Ceauşescu la capitolul ateism agresiv era mic copil, şi un campion al libertăţii de conştiinţă.

  16. mihaita1on 10 Mar 2010 at 6:18 pm

    hey Paulica……!

    Nu evreii au facut din Vechiul Testament cartea lor sfinta ci crestinii au facut din cartea sfinta a evreilor …. Vechiul Testament
    este o chestie de istorie…. exixtind dovezi certe ce evreii (cu tot cu cedinta lor) au existat si inainte de J.C. … asa ca…!!!

    Papa…. chiar daca este cel de la Roma este si el numai un om iar cum spunea Terentius care dealtfel si el a trait in Roma … :
    “homo sum et nihil humani at me alieno puto” ….asa ca…!!!

    Scriitura scriitorului este arta…. astfel depaseste existenta si incarcerarea in “a fi cu sau fara tendinta” fiind in primul rind libera ….asa ca !!
    cu caldura
    m.

  17. Cezar Paul-Badescuon 10 Mar 2010 at 6:26 pm

    @mihaita1 Daca vrei sa fii familiar cu mine ar fi bine sa stii ca, la mine, Paul e nume de familie. Si ca, oricum, nu ma omor dupa diminutive.

  18. mihaita1on 11 Mar 2010 at 4:24 pm

    sa-ti spun drept , departe de mine este dorinta da a patrunde in familia ta…. asa ca sa nu-ti fie teama de …. familiarisme natura lor este numai superficiala
    totodata ne fiind de felul meu “iobag” folosesc : domn, doamna, jupin si alte …”plecaciuni” numai la modul ironic….. mod pe care nu il abordez in dialogul noastru asa ca sa raminem la …. cezarica ! och pardon Cezar

  19. Cezar Paul-Badescuon 11 Mar 2010 at 4:50 pm

    Ehei, daca nu stii diferenta dintre familiar si familial!…

  20. mihaita1on 11 Mar 2010 at 5:03 pm

    tzt…tzt..tzt cezarica …. cezarica

    banuiesc (dar s-ar putea sa ma insel) ca ti-ai putut da seama ca pot destul de bine sa diferentiez intre una…. ori alta
    in cazul in care m-am inselat:
    accentul nu a fost pus pe nici pe familiar si nici pe familial ci mai degraba pe a …. patrunde ;-)

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

CommentLuv Enabled