Jul 16 2009

Dura DEX, dixit Anca

Published by Cezar Paul-Badescu at 12:50 pm under Cinema Paradiso

Toţi îl laudă, mai puţin Anca Grădinariu (în cronica ei din “Adevărul literar şi artistic”). Este vorba de filmul “Poliţist, adjectiv” al lui Porumboiu.

Iată o mostră din textul Ancăi:

S-a scris mult despre “aşteptarea” şi semnificaţiile din primele 40 de minute. Eu m-am plictisit teribil. Am venit la “Poliţist, adjectiv” să văd ceva ce frizează capodopera şi am descoperit o peliculă mult prea lungă, diluată, repetitivă şi nu foarte amuzantă, presărată doar de câteva momente sclipitoare ce amintesc de regizorul lui “A fost sau n-a fost?” sau “Visul lui Liviu”. Unii au văzut curaj.

Eu, sterilitate. Un exerciţiu cerebral forţat, supt de emoţie, o flexare prea stridentă a muşchilor auctoriali (“priviţi la mine cât pot să ţin un cadru peste punctul lui de coacere”).

În fine, Anca mai scrie despre lucrurile neverosimile din film sau despre faptul că, îndrăgostit de secvenţa de confruntare lingvistică din final, Porumboiu a construit neglijent restul scenariului.

Argumentele ei se ţin, dar nu ştiu dacă chestiile pe care le semnalează ea fac din “Poliţist, adjectiv” un film prost.

Eu ştiam că sînt scene care trenează la nesfîrşit, aşa că m-am dus la film avertizat că s-ar putea să mă plictisesc. Şi, astfel vaccinat, nu m-am plictisit. În plus, din cînd în cînd, mi se ofereau chestii foarte faine.

Mie mi s-a părut un film mişto. Nu m-a dat pe spate, dar e fost ok.

Vouă cum vi s-a părut?

Possibly Related Posts:


39 responses so far

39 Responses to “Dura DEX, dixit Anca”

  1. dragos con 16 Jul 2009 at 1:09 pm

    pai cam cum ti s-a parut si tie. vezi si:

    http://chestiilivresti.blogspot.com/2009/07/lung-adjectiv.html
    dragos c´s last blog ..un roman de culoare My ComLuv Profile

  2. zalexon 16 Jul 2009 at 1:51 pm

    mie mi s-a parut CEL MAI PLICTISITOR film pe care l-am vazut in viata mea… doua ore de privit cum un politist fileaza, deseori fara vocalizari, un pusti care fumeaza hasis… nu sunt un fan al Ancai, dar aici chiar a nimerit-o! filmul nu are miza, oricum l-ai intoarce… parerea mea! :)
    zalex´s last blog ..reclamele vodafone My ComLuv Profile

  3. zalexon 16 Jul 2009 at 1:53 pm

    scuze ca postez din nou, dar am uitat sa zic ceva la primul comentariu: acel “toti il lauda” de la inceputul postarii tale mi se pare un pic manipulator…
    zalex´s last blog ..reclamele vodafone My ComLuv Profile

  4. Cezar Paul-Badescuon 16 Jul 2009 at 2:48 pm

    @ dragos c: Tu ai dat si lălăiala Mirabelei Dauer. Speram să nu o mai aud încă o data. Dar, masochist cum sînt, am mai ascultat-o.

    @ zalex: Nu e nici o manipulare, e un fapt. E vorba de textele aparute in presa despre filmul lui Porumboiu. Ai mai vazut un alt text critic, in afara de cel al Ancai?

  5. alex leo serbanon 16 Jul 2009 at 3:45 pm

    da cezar, nasol a scris dspr el si grid modorcea :) ))

    joke aside: eu pot sa spun k SINT fanul ancai, dar ii cunosc si idiosincraziile; filmele ‘cerebrale’, intelectuale, lente etc nu-i plac

    pd alta parte, a pedala atit pe ideea ‘realismului’ mi se pare o capcana (in care a cazut si gorzo); nu asta e meritul filmului…

  6. zalexon 16 Jul 2009 at 3:45 pm

    @ cezar: n-am urmarit recenziile lui P.A din presa, dar s-ar putea sa mai fie si alti nebuni carora nu le-a placut filmul si au scris la gazeta… oricum, am crezut ca folosesti afirmatia ca in “toti (cei care au vazut filmul) il lauda”, nu “toti (care au scris IN PRESA despre film) il lauda”. e greseala mea… :) imi ies bubite de la generalizari, atata tot… :)
    zalex´s last blog ..reclamele vodafone My ComLuv Profile

  7. raulon 16 Jul 2009 at 3:46 pm

    interesant ce spune fata asta. cred ca vrea sa fie bagata iar in seama si in fine si-a gasit subiectul. [mie oricum nu-mi plac cronicile ei]
    “politist, adj” mi s-a parut fara cusur. e adevarat ca mi-a luat ceva pana sa ma cufund in el, dar cand a inceput sa curga genericul de final eram rupt.
    am inteles ca porumboiu a realizat filmul asta exact asa cum a vrut, fara nici un fel de concesie. si bine a facut.
    raul´s last blog ..dudley & lafe My ComLuv Profile

  8. alex leo serbanon 16 Jul 2009 at 4:31 pm

    da, numai k uneori pdv-ul unui profesionist caruia NU i-a placut un film este mai interesant decit pdv-ul unui non-profesionist caruia i-a placut…
    si nici nu cred k intentia lui porumboiu a fost sa ‘rupa’ pe cineva la ‘genericul de final’ :)
    ps afirmatia cu auto-bagatul in seama este proces de intentie

  9. raulon 16 Jul 2009 at 4:50 pm

    dar de asta profesionistul are o cronica palida, in care nu convinge. ce argument e ala ca intr-un oras mic politistii sunt cunoscuti cand nici macar nu e asa. la sat poate – nu stiu in ce lume traieste a g

    gradinariu percepe un film supt de emotie. daca judecam emotional, la mine a fost invers. si de cand profesionistii analizeaza un film dupa simtamintele lor?
    raul´s last blog ..dudley & lafe My ComLuv Profile

  10. pantacruelon 16 Jul 2009 at 5:53 pm

    exact despre cronica ancai gradinaru am scris si eu ieri pe blogul meu.

    eu, unul, i-am dat dreptate ancai. asta dupa ce laudasem (tot pe blog, evident) filmul lui porumboiu. si pe genialul porumboiu, care ramane genial chiar si aici, unde i-a ingenuncheat pe crtici cu o cacealma adorabila.

    subscriu – “un film mişto. nu m-a dat pe spate (m-a bagat in ceata, m-a facut sa-l barfesc si aproape ca mi-a ramas in minte ca un cui), dar a fost ok”

  11. lbon 16 Jul 2009 at 6:15 pm

    mi-a placut finalul filmului. La ultima replica am vrut sa izbucnesc in hohote.

    Altfel, am picotat si mi s-a parut ca e material de un film scurt sau de 40 de minute (gen Marilena de P4 sau cum se numea). Cred ca filmul ar fi avut de castigat daca ar fi dezvoltat si alte linii sau personaje, nu numai filajul.

    M-am amuzat in timpul filmului facand comparatii cu The Wire ( a propos de droguri).

    Din cate am vazut, Porumboiu a fost regizor si scenarist – poate ca e mai talentat ca regizor si ar putea colabora cu niste scenaristi. Din film, transpare clar talentul lui de regizor, dar nu cred ca e de ajuns (pt mine, ca amator ignorant de filme). Ar fi bine sa se gandeasca si la public :) .

  12. pantacruelon 16 Jul 2009 at 6:29 pm

    raul,
    acum am vazut intrebarea ta retorica. si imi vine sa te intreb la randul meu – pai dupa simtamintele cui sa judece si criticii astia, daca nu dupa ale lor?
    ai umor. chiar mai mult decat porumboiu in filmul asta. :)
    care, film, ma repet pt a 100-a oara, chiar e bun, insa al dracului de controverst. dupa cum se poate observa cu usurinta :D

  13. raulon 16 Jul 2009 at 6:52 pm

    sa simta, dar sa argumenteze profesionist.
    si tu ar trebui sa fii mai ferm: a fost sau n-a fost? adica ti-a placut sau nu?
    zici ca e un film bun, dar controversat. eu nu vad nici un antagonism in asta.
    si cine da controversa? un singur critic care scrie un articol neconvingator, de amator?
    raul´s last blog ..dudley & lafe My ComLuv Profile

  14. raulon 16 Jul 2009 at 6:58 pm

    si uite ce mi-a trasmis mie filmul asta:
    http://raulnecesar.wordpress.com/2009/06/14/cuvantul-din-poli%c8%9bist-adjectiv/
    raul´s last blog ..dudley & lafe My ComLuv Profile

  15. monsouxon 16 Jul 2009 at 7:58 pm

    eu sunt de acord cu Anca. Și chiar m-am bucurat că se exprimă cineva atât de bine articulat despre asta.

    Să spui că e un fim “fără cusur” mi se pare o exagerare. Și eu fac multe lucruri exact așa cum vreau, și totuși asta nu înseamnă că le fac bine…
    monsoux´s last blog ..What to do when you don’t know what to do My ComLuv Profile

  16. alex leo serbanon 16 Jul 2009 at 10:13 pm

    sa zicem asa: k izbinzile filmului (in zona aventurarii pe carari nebatute) sint mai importante decit eventualele ‘plictiseli’…

    nu este un film ‘de public’, asta e clar; dar e un film coios

    asa e bine?

  17. pantacruelon 16 Jul 2009 at 10:31 pm

    :) )) asta stiam! nu stiam insa ca e un film coios care plictisete de moarte damele! :p

  18. vasgaron 17 Jul 2009 at 2:24 am

    nu mi-a placut filmul lui Porumboiu – e prost, asa ca mi se pare corect verdictul Ancai Gradinariu.
    ceea ce ma surprinde la un cronicar pe care il citesc cu interes, deci il respect, este o asemenea formulare: “Am venit la “Politist, adjectiv” sa vad ceva ce frizeaza capodopera…”
    care capodopera, draga Anca? avem vreo capodopera in CR? eu ma rog de fiecare data sa vad macar un film romanesc pasabil.

  19. alex leo serbanon 17 Jul 2009 at 6:24 am

    eh, nici kiar asa sa n-o luam, draga vasgar!

    eu stiu k tu ai un cui impotriva filmului ro, dar noul cinematograf nostru e muuult mai interesant decit cel de pina in 89 – sau decit cel din (era sa scriu urss!) rusia, bulgaria, serbia, ungaria, cehia, polonia etc…

    nu e ‘confortabil’, e ‘deprimist’, cenusiu (= culoarea dominanta), dar asta nu inseamna k nu e valoros.
    nu inseamna k ceea ce nu NE place e ‘prost’!
    dupa mine, la noi se trece mult prea abrupt de la ‘mie nu mi-a placut’ la ‘e o porcarie’ :(

    nu zic, acuma, k ‘p.a.’ e o ‘capodopera’; zic insa (si sustin pina-n pinzele albe!) k e un film cum nu s-a mai facut la noi – cutting edge, curajos, fara compromisuri estetice, radical

    iar kestia cu ‘plictiseala’ – sa fim seriosi, e atit de subiectiva!
    sint oameni care casca la antonioni, bergman sau tarkovski
    (asa cum casc eu la majoritatea ‘blockbuster’-elor…)

    cit dspr anca: cunoscind-o bine, pot sa va spun k ‘p.a.’ kiar nu e genu ei de film… nu-i plac filmele cerebrale, intelectuale etc; dati-i ‘gegen die wand’ anytime (filme vitale, pasionale etc) & n-o sa le mai ia la bani marunti ;)

    dar, desi sintem de multe ori in dezacord, in continuare tin la ea si o apreciez mult

  20. robertcozmeanuon 17 Jul 2009 at 9:46 am

    Da, o sa-l vad si eu, am auzit multe lucruri bune despre filmul p.a.
    Iar Porumboiu cu siguranta este un cerebral desavarsit. Cum e regizorul asa e si filmul, situatie oarecum similara si in literatura…

  21. robertcozmeanuon 17 Jul 2009 at 9:49 am

    apropo de asta am citit o cronicutza faina despre film in romania literara.

  22. muguron 17 Jul 2009 at 9:59 am

    leo, eşti om “de cuvânt”, ce naiba.. ştiu că pixelii suportă orice, dar de la cei ca tine chiar şi ei aşteaptă mai mult… pe bune, mă dor ochii de la chatuneza asta de care abuzezi:
    “dspr, kiar, k, genu ei, pd alta parte, pdv-ul?” scuza-ma, chiar nu pricep ce spui! pdv-ul??? adică “punctul de vedere-ul”? :D
    ştiu că e criză, dar economia asta de litere n-am priceput-o nicicând. ce câştigi, o secundă, trei, cinci? pe mine mă faci să pierd mult mai mult!
    mugur´s last blog ..cenzură la biblioteca naţională My ComLuv Profile

  23. alex leo serbanon 17 Jul 2009 at 11:24 am

    e de snobism
    (= ed snbsm)

    eu ma adaptez mediului
    (iw m adptz la mdiu)

    ;)

  24. muguron 17 Jul 2009 at 11:41 am

    m-am prins, dar fii atent şi la mediu! că unde se joacă golf nu vii cu bâta de basebal… ;)
    mugur´s last blog ..cenzură la biblioteca naţională My ComLuv Profile

  25. alex leo serbanon 17 Jul 2009 at 12:26 pm

    basebalL ;)

    si nu stiam k p bloguri se joak golf, ci se da la gioale.
    k in fotbal

  26. muguron 17 Jul 2009 at 12:44 pm

    ăla-i futball ;)
    mugur´s last blog ..cenzură la biblioteca naţională My ComLuv Profile

  27. vasgaron 17 Jul 2009 at 1:43 pm

    @Leo,
    cuiul meu (e mai degraba o delicata tinta) impotriva CR e unul cioraniano-patapievician: il vreau mai bun :-) poate ca e o subiectivitate excesiv incruntata, dar mai bine sa gresesc eu si sa acumuleze CR.
    vasgar´s last blog ..Un timp al scrisorilor My ComLuv Profile

  28. alex leo serbanon 17 Jul 2009 at 3:01 pm

    @ mugur: wrong again; e ori ‘futbol’, ori ‘football’
    @ vasgar: da, stiu cum e, dar uneori a fi prea exigent e o cale sigura de a rata lucrurile bune care se mai intimpla…

  29. muguron 17 Jul 2009 at 4:32 pm

    leo, încercasem o glumiţă pornache, n-a prins… mea pulpa!
    mugur´s last blog ..cenzură la biblioteca naţională My ComLuv Profile

  30. alex leo serbanon 17 Jul 2009 at 4:58 pm

    nu, la mine nu tin

  31. muguron 17 Jul 2009 at 5:25 pm

    ce ciudat! şi eu care nu făcusem decât „să mă adaptez la mediu”…
    lasă, nu-i nimic, suntem chit. nici la mine nu ţine chatuneza :)
    mugur´s last blog ..cenzură la biblioteca naţională My ComLuv Profile

  32. bola de nieveon 17 Jul 2009 at 5:30 pm

    @leo: gegen die wand vs antonioni, mon dieu, nu credeam ca am atatea lucruri in comun cu anca :P
    pot sa declar ca apreciez demersul cinematografic al lui porumboiu (novator si mai ales curajos), dar ca pe mine personal, omul subiectiv cu idiosincraziile mele, pe mine m-a plictisit?:D
    bola de nieve´s last blog ..life in slow motion My ComLuv Profile

  33. alex leo serbanon 17 Jul 2009 at 8:19 pm

    sigur k da, bola draga; totu e sa nu spui k, numai pt k pe ‘tine’ (x, y, z) te-a ‘plictisit’, filmu ala e ‘prost’

  34. Tomaon 21 Jul 2009 at 3:23 pm

    În primul rând că înainte de 89 a existat film românesc demn de luat în seamă. “Şeful” mi se pare a fi fost Daneliuc (dezamăgitor după 89).
    În al doilea rând, Anca Grădinariu mi-a redat încrederea în judecata mea cinematografică.

  35. alex leo serbanon 22 Jul 2009 at 7:42 am

    lol

  36. walkaholicon 25 Jul 2009 at 11:03 pm

    Mie mi-a placut. Si NU m-a plictisit (daca asta e un criteriu).
    Mi s-a parut un film foarte subtil; tot ce spune poate fi aplicat in orice institutie din RO (si nu neaparat doar in cele de stat)
    Mi-a amintit de Noica si de maladiile spiritului. Dom’le, suntem ahoretici! Imi place la Porumboiu ca nu se lamenteaza. Filmul lui e o contrapondere la limbajul stirilor TV – si din cauza asta sper sa aiba multi spectatori (desi nu e un film “de public”)

  37. Tomaon 27 Jul 2009 at 1:21 pm

    Ciudaţi suntem noi, oamenii!… Ceea ce unuia îi pare subtil, altuia îi pare simplist…

  38. Rin Tin Tinon 21 Oct 2009 at 2:36 pm

    Sub ce-ar fi putut sa faca Porumboiu. Un film muncit, dar care nu-si atinge scopul. My two cents.
    Rin Tin Tin´s last blog ..Der Knochenmann aka The Bone Man (2009) My ComLuv Profile

  39. alson 21 Oct 2009 at 4:24 pm

    … si care ar fi ’scopul’, if i may ask?

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

CommentLuv Enabled