Apr 14 2008

Formatori de opinie agramaţi

Published by Cezar Paul-Badescu at 11:39 am under Limba română, Televiziuni

În trecut, exprimarea îngrijită era una din mărcile prin care clasele din vîrful societăţii se diferenţiau de „prostime”. Să ne amintim de My Fair Lady (sau, mă rog, de Pygmalion-ul lui George Bernard Shaw): Eliza Doolittle, pentru a intra în „lumea bună”, nu era de ajuns să îmbrace rochii elegante, ci trebuia în primul rînd să înveţe să se exprime corect.

Ei bine, la noi s-a pierdut de mult grija pentru limba română şi s-a ajuns în situaţia în care chiar şi primii oameni ai ţării, cei care ne conduc, să fie certaţi cu gramatica morfologia sau cu sintaxa. În situaţia aceasta, faptul că televiziunea a ajuns şi ea să fie agramată nu ar trebui să ne surprindă deloc.

Partea proastă e că televiziunea formează modele. Auzi tot timpul la televizor „butelíe”, „omul care l-am văzut” sau „eu, ca şi politician” şi începi să te obişnuieşti cu acest fel de a vorbi şi să consideri că aceasta este normalitatea. Repetată de multe ori, stridenţa ajunge să nu mai zgîrie deloc timpanul şi să fie adoptată de toată lumea. Şi mai rău e cînd toate aceste greşeli de limbă vin de la formatori de opinie sau de la oameni pe care lumea îi consideră culţi.

Iată cîteva exemple, din monitorizarea făcută de Institutului de Lingvistică, la iniţiativa Consiliului Naţional al Audiovizualului (pentru perioada 1-21 martie 2008):

„Eu vă mai dau o soluţie care ar trebui s-o verific”, Radu Moraru, B1, 17.03; „Aceste cazuri care noi le tot scoatem”, Radu Moraru, B1, 19.03; „Prin intermediul miniștrilor care i-am avut în guvernul Tăriceanu”, Radu Tudor, Antena 3, 11.03; „preţurile care le puneau ei în plus”, Radu Soviany, Realitatea TV, 6.03; „sînt multe lucruri care presa le ignoră”, Stelian Tănase, Realitatea TV, 21.03.

Dacă doriţi, avem şi dezacorduri între subiect şi predicat: „e destul de evidente mişcările partidelor”, Corina Drăgotescu, Realitatea TV, 10.03.

N-ar fi mai bine ca, în loc să rîdă de „almanahe” şi de „succesuri”, jurnaliştii şi analiştii noştri să mai dea cîte o raită pe la şcoală, să asiste la orele de limba română din clasele primare?

Possibly Related Posts:


56 responses so far

56 Responses to “Formatori de opinie agramaţi”

  1. Franzon 14 Apr 2008 at 12:23 pm

    Treaba “care” e asa de des întîlnita ca o sa o vedem în curînd în DOOM. Mai putem vorbi de atît de enervantul locatie; oricum mi-am dat seama de ceva timp ca la noi elita e de doi bani, iar profesorii universitari sînt chiar de un ban. Asa ca din aceasta directie nu va veni nimic.

    Iar toata mass-media noastra s-ar mai primeni daca si-ar angaja corectori. Dar lucrurile se misca prea repede, parca aud, si prostia (adica un creier odihnit) e mult mai la îndemîna.

    Si o întrebare : vom vedea vreun trust media dînd o stire în care îsi cere scuze pentru vreo bîlba sau mai grav greseala deontologica ?

  2. Cristinaon 14 Apr 2008 at 12:27 pm

    Pe mine ma scoate efectiv din sarite aia cu “traficul “… cu sublinierea lui I.

  3. mulliganogluon 14 Apr 2008 at 12:27 pm

    chestia asta care a potopit discursul da pa sticla, “ca si”, are cumva legatura cu teama de cacofonie?

    (macar primarele de sector, care este, are stil in comparizon cu tute sfertogramate dragoteasca gen)

  4. zarumareon 14 Apr 2008 at 1:40 pm

    eu am intalnit greseli de gramatica, topica sau sintaxa chiar si in avertizarile cna-ului.
    asa ca, cna-ul nu e nici pe departe institutia abilitata sa ne traga de urechi.

  5. anduon 14 Apr 2008 at 1:52 pm

    “certaţi cu gramatica sau cu sintaxa”

    Nu-i nevoie sa repeti o prostie ca sa se raspindeasca. Uite, de exemplu, zarumare are, la fel, impresia ca sintaxa n-ar face parte din gramatica. :D

  6. Cezar Paul-Badescuon 14 Apr 2008 at 2:06 pm

    Mea culpa. Sintaxa face parte din gramatica. Cind am scris “gramatica”, ma gindeam de fapt la morfologie.
    La zarumare, nu e chiar o greseala. Lipseste doar o virgula dupa “sintaxa”.
    “topica sau sintaxa” ar putea fi o detaliere pentru “gramatica”.

  7. isuciuon 14 Apr 2008 at 2:07 pm

    Nici Ion Cristoiu cu al sau volum “Un roman rupt in fund” nu e-n regula. Mai bine zicea “crapat” sa fie mai clar, neinterpretabil.

  8. no funon 14 Apr 2008 at 2:31 pm

    Ion Cristoiu e “Maestrul Ion Cristoiu”, nu mai stiu pe ce post tv am auzit.

  9. Un scârbiton 14 Apr 2008 at 2:31 pm

    pai , Cezar , poate nu ai aflat de PSD- istul Adrian Copilu Minune scos in ultima clipa la bataie ca un miracol ?

    Am mai auzit de ” Evanghelie ” dar el macar este vechi in bransa si cu oarece experienta . Dar cu Minune ce mai putem sa spunem despre PSD ?
    http://www.gandul.info/politica/un-miracol-cu-minune-psd-iese-in-lume.html?3928;2547965

    uitati la el ce scump ii . . , manca- l -ar mama pe el ….

  10. supastaron 14 Apr 2008 at 2:48 pm

    las’ k nici cu liiceanu nu mi-e rusine. l-am auzit sapt trecuta zicand “carActer”

  11. Un scârbiton 14 Apr 2008 at 3:08 pm

    DAR ESTE PERFECT FIRESC INTR-O TARA DE MANELISTI fara numar , fara numar .” Evanghelie ” ca evanghelie ( are vechime ) dar acum PSD la trimis la inaintare minunea de Adrian Copilu Minune .

    Nu ma asteptam tocmai din partea PSD – ului .

  12. Un scârbiton 14 Apr 2008 at 3:17 pm

    Limba romaneasca ca si societatea , de asemeni , este intr-o continua tranformare . Nu se stie inca ce vrem nici la nivel de LIMBA .
    Prevad ca in vreo 30 de ani de acum incolo vom vorbii ceva intre limbile : anglo- saxone , latine , slave , arabe , musulmane , indiene .
    Sa privim si partea buna si avantajele din asta . Poate va iesi ceva mai fain , mai amplu , mai armonios . Important este spiritul si caracterul romanilor sa devina mai corect , adevarat si sublim in urma acestor procese .

  13. von 14 Apr 2008 at 3:19 pm

    @Franz: nu vrei sa stii in ce hal se prezinta majoritatea corectorilor angajati…

    @supastar: liiceanu face parte dintre ‘intelectualii’ cu cele mai multe lacune de limba romana. laolalta cu presedintele sectiei de filologie si literatura a academiei, eugen simion.

    cit despre doom… suta de pagini introductive din doom 2 este una dintre cele mai clare exemple de neglijenta lingvistica si nesocotire a regulilor stabilite de nimeni altcineva decit de tine insuti… acolo am intilnit, de pilda, “todeauna”… iar daca pina si Mioara Avram a ajuns sa scrie “abrevierile discontinui”, mi-am luat gindul de la limba asta. pa, limbo, si nu-mi scrie ce mai faci, ca nu ma mai intereseaza.

    de altfel, tot din acest doom 2 am aflat ca exista o regula conform careia “in poezia moderna, primul cuvint al fiecarui vers se scrie cu litera mica”.
    asta ca sa va intre-n cap odata!

  14. von 14 Apr 2008 at 3:20 pm

    (imi place de un scârbit ca nu lipseste din discutia despre limba romana. c-asa-i in democratie, bravo tie. :) )

  15. isuciuon 14 Apr 2008 at 3:27 pm

    pai da…liiceanu sa-si termine mai intai liceul…

  16. Un scârbiton 14 Apr 2008 at 3:35 pm

    asa mi se pare corect . Macar aici in lumea virtuala a ideilor . Ca am bunul simt sa nu ies in evidenta , sa nu fac parada si sa nu fiu o persoana publica in lumea reala , viata de zi cu zi .

    Mie spre deosebire de cei de pe aici nu mi-a placut scoala ( sistemul de inv. romaesc ) . Efectiv nu m-am potrivit , nu m-a prins . La gramatica am fost mai bun . Literatura , poeziile si analizele literare nu mi-au placut si nu am avut rabdare cu ele la acea vreme .

    Am fost si corigent , chiar repetent 1 singur an . Si ce ? Asta nu inseamna ca nu am dreptul sa-mi dau cu parerea macar aici . Pt. mine aici e un fel de Brain Storming .

  17. Franzon 14 Apr 2008 at 4:19 pm

    @ v – Nu neg lipsa de competenta a unor corectori, dar poate ca o prezenta a lor ar mai completa unele lipsuri sau cel putin ar mai deschide discutii despre limba.

    Nu vreau ca diversi, ajunsi jurnalisti, sa uite ca nu au studii de specialitate si ca nu respecta deloc limba româna, ca sa nu mai vb de limba engleza pe care tot românesteanul o parleste de o rupe – la propriu.

    Ideal ar fi sa existe o initiativa privata, gen Robert în Franta, care sa ne aduca si noua niste dictionare de calitate si o limba româna respectata.

    Pîna atunci ne balacim cu locatie, cu celebram, cu dar totusi, cu eu/noi etc. este …

  18. Dan Iancuon 14 Apr 2008 at 4:57 pm

    ciuntirea lui “pe care” e pe cale de a se incetateni si miine poimiine o vedem ca regula academica :-)

  19. von 14 Apr 2008 at 5:34 pm

    @un scarbit: la gramatica ai fost mai bun la ce?
    (ca n-am priceput exact…)
    :)

  20. von 14 Apr 2008 at 5:36 pm

    @Franz: tu spui despre ‘diversi, ajunsi jurnalisti’, dar problema cea mare, de acolo de unde ma uit eu, nu e a astora, ci fix a celor ‘din domeniu’. crede-ma ca in viata mea n-am intilnit semidocti si semialfabetizati mai incuiati si mai agresivi decit absolventii de filologie.
    deci despre ce studii de specialitate vorbim de fapt aici?

  21. Franzon 14 Apr 2008 at 5:59 pm

    @ v – Pai daca aducem discutia aici, ne limitam adica la produsele înv. nostru magico-pupincuristo-înlemnit, avem asa : o mica parte de pertinenta profesionala, de oameni competenti si partea ce ramîne, categorisirea ta. Omit de aici scoriile.

    Atîta timp cît la noi sistemul superior de înv. e rigid si ranchiunos, nu o sa avem un segmentel dinamic ce ar putea face o diferenta.

    Rezumînd, de particica de absolventi de filologie care-si duc pasiunile mai departe de facultate vorbesc, facultatea fiind oricum un instrument destul de inadecvat. Iar metoda ta de depistare a lor o recunosc a fi foarte buna : cine ataca nemilos, fara argumente, doar cu spume, e clar ca nu-si foloseste inteligenta, ci doar cerebelul.

  22. Un scârbiton 14 Apr 2008 at 6:34 pm

    @ V.
    analiza sintactica … alea cu felurile de propozitii : subiectiva , predicativa , cazula , conditionala , complementara de loc , timp , de mod , etc . acum am cam uitat denumirile .
    Oricum gramatica ii mai usoara de priceput daca ti se explica bine pt. ca e logica ca si matematica .

  23. von 14 Apr 2008 at 6:51 pm

    @Franz: ai mare dreptate cu caracterizarea sistemului superior de invatamint, dar altminteri eu tot de “absolventi de filologie care-si duc pasiunile mai departe de facultate” vorbeam. de absolventii de filologie care din pasiune se fac, vai mie, traducatori, scriitori, corectori… profesori…
    de-aici si dezamagirea mea crunta, si pesimismul, si toate alea.

    @un scarbit: cred ca era complementara de ioc, da-n rest e ok totul.

  24. Un scârbiton 14 Apr 2008 at 8:00 pm

    @ V. ma iei la misto ?

  25. dadatrollon 14 Apr 2008 at 8:08 pm

    Recunoaste ca idea la postarea asta a fost data de un comentariu la o postare dea ta mai veche in careti explicam ca noua gramatica la limba romana pe care cere ca la sa se puna in locul la orice alta prepozitie la cand se poate si chiar si la cand nu se poate.

  26. von 14 Apr 2008 at 8:42 pm

    @un scarbit: never. (ar fi… superfluu.)

  27. Un scârbiton 14 Apr 2008 at 8:55 pm

    @ V.
    ioc= nul , zero

    superfluu = care este de prisos, inutil .

  28. ligiaon 14 Apr 2008 at 10:05 pm

    @Cezar: In conditiile in care scoala romaneasca trece dintr-o reforma in alta, la ce sa ne mai asteptam? Pana si femeile de serviciu merg la facultate. Cu cateva mii de euro ajungi absolvent de facultate si apoi formator de opinie agramat. Nepotismul infloreste si mita e la ea acasa in Romania. Ne mai miram?

    @domnilor care-l cred pe Liiceanu incult: Liiceanu a scris niste carti, conduce o editura. A facut ceva. Voi ce ati facut? Inainte de a arunca cu noroi in oamenii care fac ceva (macar mai mult decat nimic!), nu ar trebui sa ne uitam mai intai la noi si sa ne autoanalizam daca am facut si noi macar cat au facut ei? E ca si cum as lua lectii de limba engleza de la badea Gheorge ce n-a parasit niciodata varful muntelui!

  29. von 14 Apr 2008 at 11:04 pm

    eh, sa ma scuzati ca am remarcat ca domnul scriitor si director de editura nu leaga bine subiectul de predicat. desigur, daca nu conduc nici o editura n-am nici un drept sa-i analizez nivelul gramatical. daca am scris vreo carte, am?

  30. Cristinaon 14 Apr 2008 at 11:22 pm

    @ un scarbit: ce ioc, mai? :)

  31. Alexeion 14 Apr 2008 at 11:26 pm

    (ar fi amuzant sa-ti raspunda “ioc!” :D )

  32. Cezar Paul-Badescuon 14 Apr 2008 at 11:27 pm

    @ Cristina: Oamenii nu stiu la ce faci aluzie. :-)

  33. Alexeion 14 Apr 2008 at 11:32 pm

    Care vasazică că cei care să uită la link-urile de sub nume nu sunt oameni. Bineee!

  34. Cezar Paul-Badescuon 14 Apr 2008 at 11:32 pm

    In raportul Institutului de Lingvistica erau multe exemple de aberatii, dar eu am ales, dintr-o ochire, citeva chestii produse de nume sonore (in fine, unele nume sonore). Drept sa spun, pe mine m-a uimit cel mai mult Stelian Tanase, scriitorul Stelian Tanase. Ma mira ca nu i-ati remarcat performanta.

  35. Cristinaon 14 Apr 2008 at 11:32 pm

    @ligia, atata timp cat mie nu-mi suna bine felul in care foloseste Liiceanu acuzativul, putin imi pasa ca are o editura. (Parere personala, deci sa nu vad ca sariti in capul meu pentru asta.)

  36. Cezar Paul-Badescuon 14 Apr 2008 at 11:38 pm

    @ Alexei: Am uitat ca am de-a face cu specialisti, care stiu tot ce misca. :-)

  37. Alexeion 14 Apr 2008 at 11:42 pm

    Haidi, măi, că si pă Cărtărescul l-am prins, chiar in "Dă ce iubim femeile". O data cu "după părerea mea", pentru care nu bag mana in foc, si inca o data cu "nivele" ca forma de plural pentru etaje, care ii discutabilă, se pare. Eu am invătat că "nivelele" is "cumpene", in timp ce "nivelurile" sunt "etaje", dar unii studenti de la Litere m-au cam contrazis – dar nu convins. Apropo, mă poate lămuri cineva? Nu că n-as dormi noaptea :D

  38. Adrianon 15 Apr 2008 at 12:04 am

    Gury Pascu intr-un show: “mai a ramas un fursec”;
    “credeti ca noua ne e frica de voua?” – taximetrist
    Mie unele greseli imi plac si le folosesc. Pe altele le execut din nestiinta.

  39. sylvion 15 Apr 2008 at 12:11 am

    http://dexonline.ro/search.php?cuv=nivel

  40. Cezar Paul-Badescuon 15 Apr 2008 at 12:12 am

    @ Alexei: Sînt unii, puriştii cacofoniei, care consideră că “după părerea mea” sau “însă să mergi…” şi altele de genul acesta sînt cîh. Mie chestiile ăstea îmi par exageraţiuni.
    Cu “nivelele”, părerile sînt iarăşi împărţite. Pentru mine, “nivele” e pluralul de la “nivelă” (chestia aia cu bulă folosită de zidari, numită regional şi “poloboc”).
    În fine, treaba e că există multe lucruri nefixate în română, iar DOOM n-are credibilitate (şi, de multe ori, nici competenţă) să impună o regulă.
    Sînt, însă, unele lucruri pentru care nu există nici un dubiu. Iar “pe care” la acuzativ sau “mişcările sînt” fac parte din categoria acestora.

  41. Cezar Paul-Badescuon 15 Apr 2008 at 12:48 am

    @ Adrian: Mai frumos ar fi fost “mai a ramas decît un fursec”. (folosirea lui “decît” fără negaţie e o altă manie)
    La Gury Pascu s-ar putea să fi fost o ironie; sau se poate să fi jucat un personaj…

  42. von 15 Apr 2008 at 1:12 am

    ma si mir ca dexonlainul n-a actualizat nivelu’ dupa noul doom… bravo lui, desonlainului :) )
    sau jale lui, ca pe unele le-a actualizat, pe altele le-a uitat. macar daca le uita pe toate…

  43. von 15 Apr 2008 at 1:14 am

    @Cp-b: aia sint deja purii ai cacofoniei, ca printre puristi ma mai numar si eu, la o adica, dar in nici un caz n-o sa renunt la ‘dupa parerea mea’.
    (sau poate nu m-oi numara printre puristi?)
    (sau poate, la naiba, miine-poimiine o sa zic si eu ‘in opinia mea’, mai stii?)
    :D

  44. Cezar Paul-Badescuon 15 Apr 2008 at 1:19 am

    @ v: Tot e bine dacă nu te numeri printre puritani. :-)
    Sau printre pruritani.

  45. lorenaon 15 Apr 2008 at 2:14 am

    vai ce discuţie haioasă am ratat! Am ajuns doar la “periniţă” şi la ciorba de potroace! :( (

    Na! Preferata mea e construcţia de genul “cea mai afacere bănoasă” sau “cea mai maşină bengoasă”. :D

  46. von 15 Apr 2008 at 2:16 am

    @cp-b: printre puritani, dupa o ‘virsta’, e mai greu, taica, mai greu… :D
    altminteri, de pruritisti e plin. nu vezi pe citi ii maninca?
    double- :D

  47. Un scârbiton 15 Apr 2008 at 9:38 am

    S-a lasat linistea de noapte peste Bucuresti . Acea liniste a intelectualilor , oamenilor de cultura/ arta si a elitistilor .

    Linistea de care au nevoie sa poata gandii profund , creea .

    Inca nu s-au trezit . Din cate stiu Bucurestiul se desteapta cu 2-3 ore mai tarziu decat restul tarii .

  48. Cristinaon 15 Apr 2008 at 11:49 am

    @ un scarbit, ca tot suntem la gramatica, ai observat oare ca nimeni nu scrie “gandii” cu doi de “i”? :P

  49. Alexeion 15 Apr 2008 at 11:59 am

    "nivelă" (chestia aia cu bulă folosită de zidari, numită regional şi "poloboc").

    Eu ii zic "cumpănă" :D

    Sînt unii, puriştii cacofoniei, care consideră că "după părerea mea" sau "însă să mergi…" şi altele de genul acesta sînt cîh. Mie chestiile ăstea îmi par exageraţiuni.

    "dupa parerea mea" am auzit-o (expresia) si la Pruteanu. De ce e o exagerare? Nu inteleg, tocmai pentru ca exista "în opinia mea" ori "[eu] sunt de părere că". Iar acel "însă" poate fi, din nou, inlocuit. As fi de acord cu tine daca nu le-ai putea ocoli. E-adevarat, nu dau cu parul daca nu o faci. Plus ca si eu fac greseli de-mi sta mintea-n loc. Sau poate de-aia :D

    "mai a ramas"

    D-astea aud foarte des pîn Bucuresti.

  50. Un scârbiton 15 Apr 2008 at 12:06 pm

    @ Cristina . a gandi , a trebui – parca mi-amintesc ceva . multumesc de amintiri . amintirile ma chinuiesc …

    Noaptea est – un sfetnic bun .

  51. mulliganogluon 15 Apr 2008 at 12:26 pm

    @alexei: ie-n discutie papofonia, nu logica. totusi, ‘est caz, eschivele gen “cf. parerii mele” sunt penibile. “in opinia mea” e urata, are ceva manifest erect.

  52. Cristinaon 15 Apr 2008 at 12:39 pm

    @Alexei: “Plus ca si eu fac greseli de-mi sta mintea-n loc. Sau poate de-aia” … Hai sa-ti zic ceva, o chestie pe care mi-a inoculat-o mie un dascal drag (da, mai sunt si d-astia)… In limba vorbita, in general, in discutiile/dezbaterile private sau familiare (si eu includ in asta si mess-ul, si mailul, si telefonul, si comentariile de pe bloguri si ce-o mai fi) sunt acceptate greseli de exprimare, daca nu-s erori majore. (stim cu totii, alea care zgarie pe creieri…)
    Altceva pot sa spun despre media sau daca e vorba de vreun text (care se presupune a fi trecut macar printr-o corectura, inainte de publicare), ei bine, asta e o chestie absolut inadmisibila, pentru ca e adevarat (nu stiu cine a amintit de asta mai sus) ca se creeaza niste modele de exprimare, luate de-a bune de unii romani.
    Si, apropos, tot “cumpana” ii zice si tata, chiar ma chinuiam aseara sa-mi aduc aminte :)

  53. von 15 Apr 2008 at 2:02 pm

    @Alexei: daca tot e sa inlocuiesti “dupa parerea”, il poti inlocui cu “dupa opinia”, nu cu gresitul “in opinia”.

    mie oricum mi se pare exagerare ocolirea cu orice pret a unei singure repetari de doua sunete. adica, zic eu, fiecaruia ii suna bine o muzica si prost alta, dar cred ca ar fi exagerata luarea ca norma a ocolirii lui “papa”.

  54. Cezar Paul-Badescuon 15 Apr 2008 at 2:47 pm

    @ v: Mai ales că papa (e) bun! :-)

  55. Adrianon 15 Apr 2008 at 3:27 pm

    Da, la Gury Pascu a fost o ironie (am mentionat acolo: “intr-un show”). S-a facut: dacileancolo am sa merg doar pe “mai a ramas decat un fursec”.

  56. von 15 Apr 2008 at 4:59 pm

    @cp-b: asa am auzit si io, da’ nu crez. io pe cinemax am vazut priviri d-alea numai la personajele negative :D

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply

CommentLuv Enabled